A csereprogramunk fő célja, hogy a használt lyukas zoknik ne kerüljenek a kukába. Az összegyűjtött zoknikat elszállítjuk a feldolgozó üzembe ahol, szinte elemi szálaira tépik és így számos célra újra hasznosíthatóvá válnak a lyukas, használt, vagy páratlan zoknik.
Magunkat lovas nemzetként is szoktuk emlegetni, talán joggal, mivel az elmúlt években sokat fejlődött a lovas sport hazánkban. Számos lovas tanya épült, lovagoló pályákkal, sokan foglalkoznak ló tenyésztéssel még lovas színházunk is van. Számos lovas verseny kerül megrendezésre évente mint például a nemzeti vágta, de a fogat hajtásban is nagyhatalomnak számítunk a világon.
A mai lovas pályákat, már alaposabban megépítik, nem úgy mint régen, hogy úgymond csak a föld felületét a legfelsőbb réteget készítették elő a futamokra, edzésekre egy kis boronálással, könnyed locsolgatással. Ma ezeket a pályákat, alaposabban építik, meg. A fő alapanyag a homok, viszont az magában kevés, mert csúszós lenne, ezért textil adalék anyagot kevernek hozzá ami tépett, vágott nem szőtt szintetikus anyagokat is tartalmaz.
A szintetikus vágott, nem szőtt textíliát és tépett szálat tartalmazó adalék anyag számos kedvező hatást eredményez a taposó réteg homokjába keverve.
Rugalmasabb, egységes, jól strukturált talajt eredményez csapadék, vagy locsolás esetén a textil adalék anyag magába szívja a nedvességet, ezáltal megakadályozza a pocsolyák kialakulását szárazság esetén a raktározott nedvesség miatt ritkábban igényel locsolást gátolja a porképződést – nagy mértékben csökkenti a mély nyomvonalak kialakulását csökken a pálya karbantartási igénye, mert a textíliával kevert homokot össze tartja ez az adalék
Ugye innen már nem nehéz kitalálni, hogy a sok-sok környezet tudatos zokni gyűjtő hogyan járul hozzá a nemzeti vágta sikeréhez?
A begyűjtött zoknik olyan gépsoron kerülnek feldolgozásra ahol pálya állagát javító adalék anyag is készül.
Végezetül néhány szám a teljesség igénye nélkül: A vágtához épített homokos pálya felülete olyan 5.200 négyzet méter, melyhez tudomásunk szerint négyzet méterenként olyan 2,5-3 kg adalék anyagot kevernek a pálya építői. Ez kb 15 tonna adalék anyag, amit összekevernek a homokkal.
Ha ennek csak a fele a lyukas zoknikból származik (bár a pontos receptet nem ismerjük) akkor azt is mondhatnánk, hogy a 3 év alatt begyűjtött több mint 7 tonna szálára tépett zokni is segítette a nemzeti vágta népszerűségét.
Köszönjük a lelkes zokni gyűjtőknek, büszkék vagyunk rájuk!